Strona www.irt.wroc z tekstem.png
NA SKRÓTY:
PZPWD_200.png
SMOG 200a.png
drogowskaz_pociag.png
drogowskaz_auto.png
drogowskaz_rower.png
PolNiem portal Gosp Przesstrz 200x66.png
GEOPORTAL_200.png
grafika
Dołączone pliki:
Rozkład jazdy ZIMA 2021 - zmiany w infrastrukturze kolejowej

13 grudnia 2020 roku rozpoczął obowiązywanie nowy rozkład jazdy - ZIMA 2021. Na Dolnym Śląsku najważniejszą zmianą jest oddanie do użytku dwóch nowych przystanków - Wałbrzych Centrum i Bielawa Centralna. Ponadto odnotować należy przejęcie przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei odcinków linii 303 do Chocianowa i 372 do Góry Śląskiej. 

Przystanek Wałbrzych Centrum położony jest na linii kolejowej 274, pomiędzy stacjami Wałbrzych Miasto i Wałbrzych Fabryczny - bezpośrednio przylega do przejazdu kolejowego przy ulicy Kasprzaka. Budowa przystanku miała na celu poprawę dostępności śródmieścia Wałbrzycha oraz stworzenie węzła przesiadkowego opartego o linie autobusowe prowadzone ulicą Wysockiego - m.in. umożliwiające dojazd do uzdrowisk Szczawno-Zdrój i Jedlina-Zdrój. Projekt zakładał bowiem realizację centrum przesiadkowego wraz z obiektem handlowym przez prywatnego inwestora, który wcześniej zamierzał wybudować w tym miejscu Galerię Magnolia. Niestety, na moment otwarcia przystanku kolejowego projekt został zrealizowany jedynie w bardzo małej części - wykonano tylko niewielki parking z dojazdem od ulicy Lubelskiej, przez co funkcjonalność całego węzła przesiadkowego została bardzo ograniczona. Zastrzeżenia budzą również przyjęte założenia: nie wykonano przejścia w poziomie pomiędzy peronami a ulicą Kasprzaka - przez co pasażerowie muszą pokonywać dużą różnicę wysokości i poruszać się po schodach. Głębokość przejścia podziemnego nie została dostosowana do poziomu parkingu - osoby na wózkach po wyjściu z windy muszą korzystać z dodatkowej, sześciobiegowej rampy, aby znaleźć się na poziomie ulicy. Ponadto, rozplanowanie części drogowej również nie jest zgodne z wymaganiami zrównoważonej mobilności: przy samym wejściu znajduje się parking dla samochodów osobowych, natomiast do przystanku autobusowego konieczne jest przejście 150 metrów do ulicy Lubelskiej, pokonanie jezdni i cofnięcie się na wysokość stanowiska. 

Przystanek Bielawa Centralna leży na linii kolejowej 341, przejętej w grudniu 2018 roku przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Połączenia z Dzierżoniowa Śląskiego do Bielawy Zachodniej zostały uruchomione po remoncie linii, już 15 grudnia 2019 roku. Obecne otwarcie przystanku Bielawa Centralna zakończyło proces rewitalizacji. Przystanek położony jest przy ulicy Bohaterów Getta, z dogodnym dojściem - bezpośrednio z chodnika.

Przejęcie linii 303 dotyczy obecnie krótkiego fragmentu pomiędzy Duninowem a Chocianowem i jest to dopiero pierwszy element większego procesu. Początkowy odcinek torowiska, pomiędzy Rokitkami a Duninowem, ma status linii znaczenia państwowego i pozostanie w zarządzie PKP PLK SA ze względów obronnych. W stosunku do dalszej części, aż do Przemkowa Odlewni, Samorząd Województwa Dolnośląskiego wyraził wolę przejęcia linii celem odbudowy dla ruchu pasażerskiego. Największe znaczenie ma odcinek do Chocianowa, który wskazany jest jako linia priorytetowa o potencjale regionalnym.

Przejęcie linii 372 z Bojanowa (Wielkopolska) do Góry Śląskiej stanowi natomiast bardzo ważny krok w odbudowie połączenia przerwanego przez budowę drogi ekspresowej S5. Reaktywacją ruchu kolejowego do Góry Śląskiej zainteresowane są zarówno władze publiczne (wydłużenie ruchu pasażerskiego z Rawicza), jak i podmioty prywatne (nadania ładunków). Dla wznowienia przewozów konieczna jest w pierwszej kolejności realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowa wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami nad drogą ekspresową S5.

Po okresie próbnej eksploatacji, status "na żądanie" nadany został dla szeregu nowych przystanków: Bierkowice (na linii D15); Błażkowa (D26); Bolesławice Świdnickie (D5 i D16); Gorzuchów Kłodzki (D15); Górzyniec (D6); Jedlina Górna (D15); Kłodzko Książek (D5 i D15); Kłodzko Zagórze (D5 i D15); Kulin Kłodzki (D5 i D15); Kwieciszowice (D19); Lewin Kłodzki (D5, D15 i D29); Młyńsko (D19); Nowa Ruda Przedmieście (D15); Nowa Ruda Zdrojowisko (D15); Stary Wielisław (D5, D15 i D29); Suszka (D5, D9 i D29); Studzianka (D19); Ubocze (D19); Unisław Śląski (D28) oraz Wierzchowice (D7). Warto zaznaczyć, że wprowadzenie przystanków na żądanie umożliwiło przywrócenie po rocznej przerwie zatrzymań w Suszce - rozwiązanie to pozwala bowiem przy ograniczeniu do minimum kosztów analizować celowość postojów handlowych w danej lokalizacji.

Analogiczne próby podejmowane są również na sieci połączeń dalekobieżnych - począwszy od rozkładu jazdy ZIMA 2021, spółka PKP Intercity wprowadziła postoje testowe - w miejscach, gdzie pociąg jest zatrzymywany z przyczyn technicznych, umożliwione zostało wsiadanie i wysiadanie. Na Dolnym Śląsku dotyczy to mijanek: Starczów, Rybnica oraz Jelenia Góra Sobieszów. Warto zauważyć, że w odróżnieniu od przystanków na żądanie na sieci regionalnej, postoje testowe pociągów dalekobieżnych wymuszają zatrzymania obligatoryjne (dotąd skład stawał na mijance tylko wówczas, gdy następny odcinek faktycznie był zajęty przez inny pociąg).

Aktualny stan sieci kolejowej Dolnego Śląska prezentujemy na mapie.

Szczegółową informację o zmianach w kursowaniu pociągów pasażerskich można sprawdzić na stronie Kolei Dolnośląskich SA.