W dniu 1 grudnia 2020 r. na posiedzeniu połączonych Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki oraz Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przedstawiono informację o bieżącym stanie prac nad Planem inwestycji transportowych. Podczas wystąpienia zaprezentowano portal informacyjny poświęcony powstającemu dokumentowi, a także zakończone opracowanie, przedstawiające tło analizy - uwarunkowania zewnętrzne sieci transportowej regionu. Omówiono w nim przebiegi szlaków kolejowych, drogowych i rowerowych o znaczeniu europejskim, tranzytowym i krajowym, uwarunkowania żeglugi śródlądowej i powietrznej, a także zagadnienia środowiskowe i kulturowe mające wpływ na ostateczny kształt Planu. Ponadto, w prezentacji wyjaśniono zakres koniecznych do wykonania prac, wynikający z wytycznych Jaspers, opublikowanych na przełomie kwietnia i maja br. Opracowanie Planu inwestycji transportowych będzie się bowiem wiązać m.in. z koniecznością przygotowania Regionalnego Modelu Transportowego, za pomocą którego będzie można oceniać wpływ proponowanych inwestycji na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska oraz zgodnośc z innymi celami wskazywanymi przez politykę Unii Europejskiej. Dalej, zaprezentowano powstałe: geoportal prezentujący stan sieci kolejowej regionu, a także geoportal poświęcony planowanym i realizowanym inwestycjom transportowym, które mają wspomóc proces konsultacji społecznych, wymaganych na wszystkich czterech etapach przygotowywania Planu. Na zakończenie wystąpienia wspomniano o różnicach w pracach nad analogicznymi dokumentami w obszarze przygranicznym - po stronie czeskiej i niemieckiej. Przedstawiono wnioski ze spotkania z 25 listopada z przedstawicielami krajów czeskich graniczących z Dolnym Śląskiem, którzy wskazali mniejsze wymagania obowiązujące autorów Planów po stronie czeskiej (m.in. brak konieczności budowy regionalnych modeli transportowych). Odnosząc się do tych różnic, zaznaczono, że mogą one stanowić znaczący problem podczas konsultowania założeń projektowych w obszarach przygranicznych. |