30 sierpnia wszedł w życie nowy kolejowy rozkład jazdy - JESIEŃ 2020. Na Dolnym Śląsku odnotować należy dwie duże zmiany w infrastrukturze: PKP PLK udostępniła do ruchu zrewitalizowany odcinek linii 285 pomiędzy Sobótką Zachodnią a Pszennem, a Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przejęła kolejny fragment linii do rewitalizacji - 327 pomiędzy Ścinawką Średnią i Radkowem. Ponadto, po wcześniejszym przeprowadzeniu próbnych przewozów (które miało miejsce 19 maja) uruchomiona została obsługa bocznicy zakładów Electrolux w Świdnicy (na linii 137). Wznowienie ruchu na fragmencie linii 285 pomiędzy Sobótką Zachodnią a Pszennem jest elementem szeroko zakrojonych prac rewitalizacyjnych, mających na celu ponowne udostępnienie całego odcinka z Wrocławia do Świdnicy dla przewozów pasażerskich. Ruch pociągów osobowych na tym odcinku został zawieszony wraz z końcem zajęć szkolnych w czerwcu 2000 r. Od tego momentu linia była wykorzystywana jedynie w ruchu towarowym: ze stacji w Sobótce Zachodniej w kierunku Wrocławia wyjeżdżały pociągi z kamieniołomu, a ze Świdnicy do Pszenna docierały składy do cukrowni. Środkowy odcinek od Sobótki Zachodniej do Pszenna nie był wykorzystywany przez przewoźników i z czasem przestał być udostępniany. Obecne udrożnienie tego fragmentu umożliwiło przekierowanie pociągów z Sobótki przez Świdnicę oraz rozpoczęcie robót torowych na odcinku Wrocław - Sobótka Zachodnia. Przejęta przez województwo linia kolejowa 327 na odcinku Ścinawka Średnia - Radków należy do grupy linii o charakterze / potencjale atrakcji turystycznych. Jej ponowne uruchomienie wymagać będzie prac rewitalizacyjnych (ostatnie planowe pociągi pasażerskie kursowały w 1987 roku). Aktualny stan sieci kolejowej Dolnego Śląska prezentujemy na mapie. Zmiany w kursowaniu pociągów pasażerskich można sprawdzić na stronie Kolei Dolnośląskich SA. |